Det er faktisk en ganske enkel proces, når først det rigtige byttematch er opstået. Vi har delt den op i følgende tre punkter:
Oplysninger om boligen
Det er altid en fornuftig ide at lade banken se på papirerne, inden begge parter går videre med byttet. Hvad enten du bytter til større eller mindre, så vil banken skulle godkende købet i sidste ende.
For at banken kan vurdere andelsforeningen, har de som udgangspunkt blot brug for et par få dokumenter, som er som følger:
Hvis begge bytte-parter får et positivt respons fra deres respektive banker, og den gensidige boligkærlighed fortsat er intakt, så fortsæt roligt til næste punkt.
Udarbejdelse af overdragelsesaftale
Ved salg/bytte af en andelsbolig udarbejdes en overdragelsesaftale via foreningens administrator (eller bestyrelse, hvis foreningen er selvadministrerende). En overdragelsesaftale fungerer som en købsaftale, hvilket giver et komplet overblik over boligen, og samtidig fungerer som et juridisk bindende dokument.
Begge parter skal derfor tage fat i administrator, i deres respektive foreninger, for at igangsætte udarbejdelsen. Når aftalen er klar til underskrift, vil parterne blive indkaldt til et underskriftmøde, hvor aftalen ligeledes gennemgås.
Man har i forbindelse med dette møde krav på at få udleveret følgende oplysninger fra forening/administrator:
Andelsboligforeningens bestyrelse skal herefter godkende den nye andelshaver, før handlen er gyldig, men de skal have tungtvejende grunde til ikke at godkende, så det er normalt ikke noget at bekymre sig om.
Herefter indbetales købesummen til foreningens konto i henhold til overdragelsesaftalen, hvilket typisk er omkring 14 dage før overtagelse af boligen. Det er her meget vigtigt, at du som køber aldrig indbetaler købesummen direkte til sælger.
Overdragelse af boligen
Man afleverer som sælger sin bolig i ryddelig og mangelfri stand. Så gør hinanden den tjeneste, at aflevere boligen præcist som i selv ønsker at overtage den.
Foreningens administrator tilbageholder typisk et beløb i nogle uger, til dækning af eventuelle fejl og mangler ved boligen.
Men ellers er det nu blot at nyde den nyvundne bolig, og hvem ved, måske opdatere til din nye bolig på Rumly? Man har altid lov til at drømme videre :)
Er du i tvivl om noget eller har du spørgsmål?
Hej, jeg hedder Kenni Nørregaard Reumert og er stifter og direktør af Rumly. Med mine 12 års erfaring som ejendomsmægler, står jeg klar til at svare på alle de spørgsmål du har.
Skriv til mig på knr@rumly.dk eller ring til mig på tlf 28 14 22 03